Číslo projektu: 22430255
Identifikačné číslo: 20556

Zodpovední riešitelia:       
doc. Ing. Daniel Papán, PhD.,
doc. Ing. Zuzana Papánová, PhD.,
Ing. Daniel Ďugel

Doba riešenia: 01.02.2025 - 31.01.2027

Anotácia projektu:

Urbanizácia miest súvisí s rastom počtu mestského obyvateľstva a rozvojom mestskej infraštruktúry. Pôvodná infraštruktúra sa mení v dôsledku industrializácie a hospodárskeho rastu. Dôsledkom je nárast dopravného zaťaženia pôvodných ciest a vytváranie nových ciest. Poloha mestských objektov sa nemení, ale cesty sa k nim približujú a rastie vplyv dynamických javov spôsobených umelým zdrojom kmitania. Medzi takéto objekty patria aj historické budovy. V regiónoch všetkých projektových partnerov sa nachádza veľké množstvo pamiatkovo chránených budov, ktoré sú týmto procesom ovplyvnené. Výsledkom je výskyt porúch budov a následné zvyšovanie investícií na ich rekonštrukciu a ochranu. Vibrácie spôsobujú aj trvalú deformáciu podložia, ktorá je príčinou porúch konštrukcie. Tiet poruchy je možné korigovať (rektifikovať). Rozvoj miest si často vyžaduje posunutie budov vo vertikálnom a horizontálnom smere. Na túto tému sa vykonáva výskum a jeho výsledky sa realizujú. Existujú preto nové možnosti, ako tento proces umožniť, a cieľom projektu je informovať o takomto výskume a možnostiach.

Číslo projektu: G5924

Zodpovední riešitelia:       
 prof. Ing. Dvořák Zdeněk, PhD. ,
doc. Ing. Figuli Lucia, PhD., 
doc. Ing. Leitner Bohuš, PhD. 
doc. Ing. Daniel Papán, PhD.,
Ing. Ďugel Daniel.

Doba riešenia: 01.11.2021 - 31.10.2024

Anotácia projektu:

Prieskum, inšpekcia, údržba, výstavba a obnova sa stali náročnými činnosťami vykonávanými počas procesu manažovania dopravnej infraštruktúry v dôsledku revolučného vplyvu mechatroniky a informačných technológií na ich automatizáciu. Jadro navrhovaného projektu IRIS sa týka vývoja nových technológií na úplnú automatizáciu využívania robotizovaných systémov a sietí senzorov pri získavaní údajov na účely prieskumu, kontroly a monitorovania. Interakcia medzi získavaním a ukladaním údajov je riadená konštrukciou pokročilých modelov, ktorými sú digitálne dvojčatá (DT) infraštruktúry aktualizované v reálnom čase. Pre nepretržité nedeštruktívne hodnotenie (NDE) infraštruktúry sa integrácia rôznych informácií, takzvaný proces fúzie dát, používa na vývoj výkonných digitálnych modelov poskytujúcich vyčerpávajúci a realistický popis skúmaného zariadenia počas jeho životnosti, dokonca v prípadoch po katastrofe. Údaje a modely poskytujú základ pre identifikáciu a opis defektov a degradácie, najmä s ohľadom na stanovenie možného zníženia výkonu v existujúcich štruktúrach. Všetky získané vedomosti, ktoré sa majú vhodne spravovať, tvoria vstup pre automatizovaný alebo čiastočne automatizovaný rozhodovací proces užitočný pri správe zariadení a infraštruktúry.

Číslo projektu:  2021-1-PL01-KA220-HED-000030365 (medzinárodný projekt v rámci Erasmus+)

Math3DgeoVR

Zodpovedný riešiteľ: RNDr. Beatrix Bačová, PhD.

Riešitelia: doc. Ing. Mária Kúdelčíková, PhD., RNDr. Michaela Holešová, PhD.

Koordinátor: Lodz University of Technology, OID číslo: E10209033

Partner: Žilinská univerzita v Žiline, OID číslo: E10208633

Doba riešenia:  01.06.2022- 30.11.2024

Anotácia projektu:

Virtuálna realita umožňuje študentom získať iný pohľad na predmety a zvýšiť ich priestorové schopnosti. V špecifickom prípade, v akom je matematika, virtuálna realita umožňuje vidieť abstraktné pojmy v trojrozmernom prostredí, čo je ich pochopenie a aplikáciu. Cieľom projektu je obohatiť učivo z matematiky o oblasť trojrozmernej geometrie. V rámci projektu pripravíme 12 modulov, každý s VR vyučovacích hodín vyvinutou pre danú tému. Projekt je určený študentom a vysokoškolským učiteľom všetkých odborov inžinierskych fakúlt. Používanie virtuálnej reality v matematike zvýši študentom pochopenie základných pojmov, poskytne zručnosti pri riešení problémov a dosiahne lepšie študijné výsledky. Vyučovacie metódy vysokoškolského vzdelávania budú obohatené o aplikácie založené na zvukovej technológii. Motivačné nástroje je možné rozšíriť aj na ďalšie študijné odbory.

Priestorová predstavivosť je dôležitá pre pochopenie sveta okolo nás. Začína sa vyriešením puzzle, pokračuje usporiadaním nábytku v byte a siaha napríklad až po efektívne zbalenie kufra na dovolenku.

Tento projekt vytvára nový, inovatívny rozmer vyučovania geometrie a priestorového videnia s využitím virtuálnej reality (VR). Zdôrazňuje, že 3D simulácie majú neoceniteľný potenciál pre dosiahnutie kvalitných výsledkov vo vzdelávaní. Rôzne prístupy k riešeniu geometrického problému umožnia tak študentom lepšie ho pochopiť. Využívaním matematických vzťahov medzi objektmi predstavuje pridanú hodnotu pre študentov a učiteľov geometrie nielen pri jej učení, ale aj pri precvičovaní získaných vedomostíí.

Viac informácií o projekte nájdete tu

© 2019 Katedra stavebnej mechaniky a aplikovanej matematiky, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina